jesienna odporność

Czuć jesień w kościach, słońce powoli idzie na urlop, coraz rzadziej pokazując się zza chmur. Dużo mgły, silniejszy wiatr, coraz częściej pada deszcz. Stajemy się coraz bardziej ospali, coraz trudniej zmotywować się do działania. Rozpieściło nas letnie słońce, poczuliśmy się zaskoczeni przez nagły napływ oznak jesieni. To dość zdradliwy okres roku – na przekór pogodzie chcielibyśmy nie chować jeszcze letnich okryć. Trzeba jednak pamiętać, że wiąże się to ryzykiem przeziębień. Na naszą kondycję wpływ ma także aktywność fizyczna i sposób odżywiania.
Jak najskuteczniej dbać o wzrost odporności?
Istotne jest aby dostarczyć organizmowi niezbędną ilość błonnika, minerałów oraz witamin. Kluczowe znaczenie ma witamina C.

Witaminy mają duży wpływ na procesy metaboliczne, ważne by przyjmować je w pokarmach, tak są łatwiej przyswajalne.

Najbardziej bogate w witaminę C produkty naturalne to:

– warzywa: czerwona papryka, brokuły, kalarepa i brukselka

– owoce: czarne porzeczki, poziomki, kiwi, owoce cytrusowe, owoce dzikiej róży oraz wiśnia acerola.

Acerola to wiśnia z Barbados, coraz bardziej popularna w składzie jogurtów na polskim rynku. 100 gram owoców aceroli zawiera około 2500 mg witaminy C, przy czym ustalone dzienne zapotrzebowanie na witaminę C to 60 mg. Co więcej – ilość witaminy C w jednym owocu aceroli równa się zawartości jej w kilogramie cytryn! W Ameryce, w medycynie domowej wykorzystywana jest do wzmocnienia serca.

Warto dobrze przygotować się na sezon chłodu i szarości.