czy znasz swoje maksymalne tętno?

Tętno maksymalne, czyli MHR (Maximum Heart Rate), to puls, który osiągamy podczas naprawdę intensywnych ćwiczeń. Jest to taki stopień pracy serca, gdy wydaje nam się, że nie jesteśmy w stanie podjąć już większego wysiłku.

Tętno maksymalne jest uzależnione od genów, różni się również stopniem u kobiet i u mężczyzn. MHR jest zmienne, dostosowane do wybranej dyscypliny sportu, jednak niekoniecznie odzwierciedla rzeczywiste umiejętności i wytrzymałość zawodnika.

Znajomość tętna to prosta droga do tego, by sprecyzować swój trening, dostosować jego intensywność do wymaganego efektu czy do wybranej dyscypliny. Dzięki obliczeniom MHR można dokładnie zaplanować aktywności, przewidzieć ilość spalonych kalorii, a co się z tym wiążę – utratę kilogramów.

Trenerzy sugerują, by podczas ćwiczeń utrzymywać tętno maksymalne na poziomie od 60 do 65%. Taka intensywność pozwala na dłuższy wysiłek, jeśli oczywiście ćwiczenia charakteryzują się albo podobnym stopniem trudności, albo jest to np. dłuższy bieg. Wtedy praca serca jest dość ustabilizowana, puls nie skacze.

Maksymalne tętno najprościej oblicza się wzorem: MHR=220 – (odjąć) wiek liczony w latach. Przykładowo, mając 26 lat, MHR to 194, bo MHR=220-26. Czyli MHR to 194 uderzenia serca na minutę.

 

Inne wzory to*:

MHR=217 – (0,85 x wiek)
zawodowcom poniżej 30 lat odejmuje się 3, czyli MHR = 214 – (0,85 x wiek)
osobom 50-letnim dodaje się 2, czyli MHR = 219 – (0,85 x wiek)
osobom powyżej 55 roku życia dodaje się 4, czyli MHR = 221 – (0,85 x wiek)

 

Czy już wiesz, jakie jest Twoje maksymalne tętno?

 

* źródło: http://aktywni.pl/aktualnosci/cala-prawda-o-hrmax/