Błonnik na co dzień

Błonnik, to substancja odrywająca bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego. Błonnik nie jest trawiony przez organizm (a przynamniej nie w całości), dlatego początkowo uważano go za substancję balastową. Jednak odkryto w nim wiele bardzo ważnych i pożytecznych właściwości.

Przede wszystkim błonnik spowalnia wchłanianie cholesterolu i trójglicerydów, a także obniża ciśnienie tętnicze krwi. Dodatkowo dobry jest dla cukrzyków – spowalnia rozkład węglowodanów i wpływa na obniżenie zapotrzebowania na insulinę. Błonnik przyczynia się również do regulacji rytmu wypróżnień.

Jednak jedna z najciekawszych właściwości błonnika – przydatna przy diecie – to zmniejszenie uczucia głodu (głównie przez pektynę i celulozę, pęcznienie w żołądku). Kolejna ciekawa właściwość – udowodniono, że jeśli zwiększymy udział błonnika w codziennej diecie to spadnie ryzyko zachorowania na raka jelita – już 10 gram w trzech posiłkach dziennych potrafi zmniejszyć zachorowania na raka:

a) Jeśli będzie to błonnik owocowy – 0 23%

b) Jeśli rośliny strączkowe – o 58%!

c) Natomiast inne produkty pełnoziarniste – o 18%.

Gdzie znajdziemy błonnik?

Największe źródło błonnika to warzywa i owoce – głównie rośliny strączkowe. Również produkty zbożowe takie jak otręby, kasze, naturalne płatki zbożowe, musli, ryż czy pieczywo żytnie i razowe.

Warto też nadmienić, że błonnika nie posiadają mięsa, ryby, mleko, jaja, alkohole, masło i oleje.