Zimowe odżywianie

e1e6464c2373075dd2f18b091de4c785-520x250

Każda pora roku rządzi się swoimi prawami, nic nie poradzimy, że zima raczy nas mrozem, wiatrem, śniegiem i zawieruchą. Nie ma też udawać, że w tym roku zima zaskoczyła nie tylko drogowców. Na zimę trzeba się dobrze przygotować i dzielnie stawiać jej czoło każdego dnia na różne sposoby.

Należy pamiętać o odpowiednim odżywaniu. Zimowe przygnębienie najłatwiej zajeść ciasteczkami oraz gorącą czekoladą, co nie do końca wyjdzie nam na zdrowie. Odpowiednia, przemyślana dieta nie tylko pozwoli nam odzyskać energię, ale również doda nam odporności. Zimowe menu powinno rozgrzewać nas od wewnątrz i być bogate w minerały oraz witaminy.

Warzywa i owoce są lekiem na całe zło, wiadomo. Co jednak zrobić w czasie, gdy nie ma szans na świeże sezonowe produkty? Otóż należy wybrać warzywa i owoce mrożone. Zbierane w trakcie sezonu i mrożone na świeżo, tracą tylko 10% swoich wartości odżywczych w procesie mrożenia. Przygotowywanie dań z tak przygotowanych produktów to bardzo prosta sprawa. Warto też zwrócić uwagę na warzywa kiszone oraz na przetwory. Popularna w Polsce kapusta kiszona jest świetnym źródłem witaminy C, która to jest niezbędnym składnikiem zimowej diety. To właśnie witamina C tworzy układ immunologiczny i wspomaga odporność. Istotne są także warzywa strączkowe oraz orzechy.

Zupy to zimowe dwa w jednym. Jedząc tego typu danie jednocześnie rozgrzejemy się porządnie, a także dostarczymy organizmowi potrzebnych witamin i minerałów. Ta pożywna potrawa w sezonie zimowym potrafi zdziałać cuda!

Daniem głównym powinna być ryba, bogata w wiele składników odżywczych, takich jak selen, niezbędny do wytwarzania przez komórki przeciwciał. Ryby są również źródłem witamin B oraz D, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Do ryby warto podać kaszę, która bogata w skrobię, rozgrzewa organizm oraz pozwala nie odczuwać głodu przez dłuższy czas.

Pozwolenie na słodycze zimą powinno się przyznawać sobie na okres Świąt. W międzyczasie warto postawić na dostępne owoce, którymi są cytrusy! Bogate w witaminę C w mig poprawią nasze samopoczucie.

Konieczne jest by pamiętać o rozłożeniu posiłków równomiernie, by zachować równowagę cieplną organizmu. Zimowe potrawy warto doprawiać rozgrzewającymi przyprawami – imbirem, goździkami, chilli. Niezastąpiony zimą okazuje się czosnek pełniący rolę naturalnego antybiotyku.

 

fot. źródło

Posted on 3 grudnia 2013 in Dieta, Zdrowie

Share the Story

About the Author

Back to Top
Facebook Iconfacebook like button